Mitä uusi aika on ja ei ole?

Uusi aika ei ole minäkeskeinen. Se ei tulkitse maailmaa itsestämme, luodusta omakuvastamme käsin, vaan ymmärtäen, että luomamme omakuva on vain uskomuksiemme luoma kuva itsestämme ja maailmasta, ei itse todellisuus.

Uusi aika ei perustu uskomuksiin tai luotuihin "totuuksiin" ihmisyydestä, elämästämme tai maailmasta, vaan siihen miten asiat ovat, miltä ne todellisuudessa näyttävät olevan ilman niihin liitettyjä arvokäsityksiä tai uskomuksia.

Uusi aika ei lähesty yksilöllisiä, yhteiskuntamme tai maailmamme ongelmia niistä itsestänsä käsin, vaan pyrkii ensin ymmärtämään niiden taustalla olevia todellisia, evolutiivisia yksilöllisiä tai yhteisöllisiä syitä, ja tämän kautta hakemaan niihin uusia ratkaisuja uuden ajan tietoisuudesta käsin.

Uusi aika ei näe aikamme järjestelmiä meidän itsemme luomina, vaan ymmärrämme, että ne ilmentävät sitä todellisuus- ja ihmiskäsitystä ja maailmankuvaa, joihin perustuen ne ovat syntyneet. Ne ovat evolutiivisen prosessin tuottamia, mutta ihmisten toimeenpanemia ja ovat nyt joutuneet ristiriitaan vallitsevien elinolosuhteidemme kanssa.

Uusi aika ei syyllistä meitä, eliittiä, päättäjiä tai johtajia aikamme haasteista henkilökohtaisesti, vaan ymmärrämme että toimimme näiden syntyneiden järjestelmien ja niiden perustana olevien todellisuus- ja ihmiskäsitysten ja maailmankuvien pohjalta, ja usein tiedostamatta tätä evolutiivista syytä käyttäytymisellemme. Syy on puutteellisessa ja rajallisessa tietoisuudessamme, ei meissä.

Uusi aika ei keskity rakentamaan uutta maailmaa ja sen talous- ja yhteiskuntajärjestystä, vaan ymmärrämme, että ne syntyvät meidän toimestamme luonnollisesti ja elämästä käsin, kunhan olemme uuden ajan maailmankuvat ja arvot sisäistäneet. Uusi maailma ei voi syntyä nykyiseltä pohjalta, nykyisellä tietoisuudella, vaan edellyttää ensin suurta murrosta uuteen aikaan.

Miten luomme oman "maailmamme"?

Se, miten näemme todellisuuden ja tulkitsemme sitä, miten näemme itsemme ja elämän, miten luomme elämäntapamme ja yhteiskunnalliset rakenteet ovat monen eri tekijän summa. 

”Pintaa syvemmälle” katsoen voidaan nähdä seuraavanlainen evolutiivinen kehitys ja rakenne ja miten se muodostuu ns. uudessa ajassa:

  1. Käsitys maailmankaikkeudesta – maailmankaikkeus ei ole maagismyyttinen, mekanistismaterialistinen tai ihmiskeskeinen todellisuus, vaan elävä, orgaaninen, kehittyvä ja tietoinen olevaisuus, joka ilmenee todellisuutena, elämänä ja tätä kaikkea eteenpäin vievänä evoluutiona (todellisuuskäsitys).
  2. Käsitys ihmisyydestämme – me emme ole erillisiä muusta luonnosta, vaan olemme yhtä ja samaa elämää kuin muukin luonto, mikä avautuu kun vapaudumme itsekeskeisestä tietoisuudestamme ja se laajenee elämäkeskeisyyteen ja -yhteisyyteen (ihmiskäsitys / todellisuustietoisuus).
  3. Kokemus elämästä – emme koe elämää omana ja erillisenä, sisäisenä ja ulkoisena todellisuutena, vaan elämäyhteisyyden kokemuksena kaiken elämän kanssa, ja jossa syväekologiset periaatteet luovat perustan elämällemme ja uudelle elämäntavallemme (elämän kokeminen /elämäyhteisyys).
  4. Maailman tulkinta ja merkityksen luominen – emme tulkitse ja määritä maailmaa traditionaalisen, modernin tai postmodernin maailmankuvamme kautta, vaan evolutiivisen ja holistisen maailmankuvan kautta, jossa elämä ja sen evolutiivisen prosessin ymmärtäminen itsemme ja yhteiskuntiemme kehityksessä ja koko ihmiskunnan ja maapallon kattava tietoisuutemme luo perustan elämällemme ja sen ilmaisemiselle (maailmankuva ja arvot / uusi aika).
  5. Elämän eläminen ja elämäntapa – elämämme ei ole ulkoisen ”korkeamman totuuden” ohjaamaa, itsetuntomme ulkoisen kulutuksen, menestymisen tai ilmiasun kehittämisen tai itsemme ja oman kutsumuksemme toteuttamisen määrittämää, vaan ”vähemmän on enemmän” -elämäntapa on ekologisesti ja eettisesti kestävä, sosiaalisesti vastuullinen, fyysisesti ja psyykkisesti terveellinen, ja joka tähtää hyvän ja mielekkään elämän toteuttamiseen, elämän elinvoiman kasvattamiseen ja elämän suojelemiseen kaikessa elämässä (elämäntapa / uusi aika).

Tältä ”uuden ajan” perustalta syntyvät sitten tarvittavat yhteiskunnan, politiikan, talouden, tuotannon, teknologian, koulutuksen, terveydenhoidon yms. ratkaisut ja sisällöt tukemaan ja edistämään uutta elämäntapaamme.

Sitä, minkälaisiksi nämä muodostuvat, ei tarvitse tietää etukäteen, emmekä voi tarkemmin tietää, sillä niiden perustan ollessa uusi kehittyvä näkemys ihmisyydestämme ja elämästämme, myös nämä toteutusmallit tulevat olemaan todennäköisesti uusia, ei vielä nähtävissä olevia. Olen näitä kuitenkin hahmotellut uuden ajan kirjoissani.